16 januar 2015

Jeg elsker statistikk...ihvertfall etter at jeg fant "Information is Beautiful"

Statistikk er kjedelig. Jeg mener å huske at jeg faktisk lærte i statistikk-timen på høyskolen, at man ikke kan stole på statistikk. Så hva er vitsen? Nå skal det også nevnes at jeg slet fælt med dette faget, ikke engang idag begriper jeg hvorfor vi skulle sitte time etter time på skolebenken for å regne på bilkøer... som det jo uansett ikke finnes noe logikk i... Jeg skal fint innrømme at jeg var sjeleglad så lenge jeg besto eksamen...og hadde aldri noe ønske om å forbedre noe karakter der, nei...

Visste du at bananer ikke vokser i trær, men på urter som ser ut som trær?!?
Klikk her for å finne ut mer om myter




Ta for eksempel de politiske meningsmålingene på tv2. Det blir foretatt målinger hver uke, hvorpå noen lager disse kjedelige grafene som vi ser på tv'en. Gjesp! Vi vet vel alle at de målingene kun speiler ukens politiske handlinger. Hvorfor ikke gjøre denne gørrkjedelige nyhetsinnslaget som vi ellers bruker til hente oss vann så gøyale at vi faktisk vil høre etter? Ikke vet jeg hvordan de skal få det til, men kanskje de som lager dem skulle tatt seg en tur innom nettstedet Information is Beautiful? Jeg klarte å bruke lengre tid enn jeg ønsket der, og leste allslags morsom statistisk fakta. Fargerike og lettfattelige. Perfekt for å vekke min interesse:)


Liker du å gå ut på byen?
Du vil finne en oversikt over drinker bør du kjenne til
(med oppskrifter)

Klikke her for å finne det ut


Lyst til å prøve ut enda mer statistikk? klikk her:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar