26 januar 2015

Energiboller - rawfood


 Har du laget min supergode gulrotjuice Orangotang? Da har du deilig gulrotrester, som du kan lage verdens beste energiboller av. Disse smaker som dessert, men er uten tilsatt sukker av noe slag. Bortsett fra dadlene, som er like søte og  smaker som sukker;) Energibollene er fine å ha som momse-mat, som en eller to  ekstra godis i matpakken. Jeg pakker de med meg i vesken, når jeg har en lang dag, hvor jeg vet det kommer til å gå en stund mellom måltidene. Eller hva med å lage seg en orangotang til frokost, for så å ta med seg energibollene med seg ut på tur etterpå 









Ingredienser:


1dl orangotang-pulp

2,5dl peanøtter (naturell)

10stk dadler uten stein

0,5ts malt kardemomme

et knips himalayasalt

★kokos


Fremgangsmåte:


Blend pulp, nøtter, dadler, kardemomme og salt til en jevn masse. Bruk ei barneskje som målestokk, og trill til kuler med hendene. Etterpå rulles kulene lett i kokos. Energibollene er holdbare ca 1uke i kjøleskap, og kan  fint fryses (da det jo blir noen kuler ut av oppskriften;)






★ Tips 


Raspet gulrot kan brukes istedenfor orangotang-pulp


Peanøttene kan fint byttes ut med eks cashewnøtter


Orangotang juicen min finner du her






Bon Apetit!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar